سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تنها علمدار هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار

 

 

برای دیدن ادامه گزارش تصویری تعزیه عاشورا روستای ده زیار به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت رقیه (س) برگزار می شود:

اجرای مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) در کرمان

همزمان با پنجمین روز از ماه صفر سالروز شهادت دختر سه ساله امام حسین(ع) تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) در شهر کرمان برگزار می شود.

تعزیه

به گزارش تنها علمدار، ثارالله انکوتی مدیر اجرایی گروه تعزیه منتخب از بخش چترود، از اجرای مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) در شب شهادت نازدانه امام حسین (ع) خبر داد.

وی با اعلام اینکه این مراسم در روز سه شنبه مورخه 28 آذر ماه جاری همزمان با شب شهادت حضرت رقیه (س)، بلافاصله پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار می شود، گفت: محل برگزاری تعزیه، مسجد حضرت رقیه (س) واقع در کوچه شماره 12 خیابان شهید مصطفی خمینی شهر کرمان است.

وی با بیان اینکه این تعزیه با شبیه خوانی هنرمندان حسینی از روستاهای ده زیار، هوتک و سرآسیاب بخش چترود اجرا می شود، خاطر نشان کرد: این مجلس تعزیه یک مجلس تعزیه غریب است که در آن، داستان شهادت نازدانه امام حسین (ع) و همچنین حضور اسراء و اهل بیت حضرت در کاخ یزید ملعون و آن خطبه معروف حضرت زینب (س) شبیه خوانی می شود.

انکوتی همچنین از اجرای تعزیه شهادت امام حسین (ع) در پایان هفته جاری خبر داد و افزود: این تعزیه روز جمعه مورخه یکم دی ماه جاری ساعت 13:30 در محل سقاخانه و دارالشفاء حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار برگزار می شود.




موضوع مطلب :


هنرنمایی به عشق امام حسین (ع  ( / تعزیه هنری فراتر از یک نام

هنرمندان عرصه تعزیه با شبیه‌خوانی عشق و ارادت خود به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) و ائمه معصوم (س) را نثار می‌کنند.

تعزیه

 

به گزارش تنها علمدار به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، تعزیه به معنای نمایشی است که در آن بیشتر واقعه کربلا به دست افرادی نشان داده می‌شود که هر یک شبیه‌خوانی ازشخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر در باره شهادت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) است.

هر چند که سابقه مشخصی از اجرای تعزیه در استان کرمان وجود ندارد، اماپژوهش‌ها نشان می‌دهد که این هنر در کرمان حدود 240 سال سابقه دارد.

عشق کرمانی‌ها به امام حسین (ع) موجب برگزاری باشکوه آیین تعزیه در مناطق مختلف این خطه می‌شود به طوری که هیچ منطقه‌ای در کرمان وجود ندارد که در آن تعزیه اجرا نشود.

هیچ کس حق تعطیل کردن مجلس امام حسین (ع) را ندارد

 

یکی از هنرمندان عرصه تعزیه در استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تعزیه هنری دینی است که هنرمندان این عرصه برای افزایش بعددینی و معنوی شیعیان فعالیت می‌کنند.

ثارالله انکوتی که شبیه‌خوانی در تعزیه را از پنج سالگی و با شبیه‌خوانی سکینه در تعزیه حضرت عباس (ع) آغاز کرده است، افزود: در حال حاضرمخالف‌خوانی شمر و ابن‌سعد را انجام می‌دهم.

 

تعزیه

  وی در مورد یکی از خاطرات خود از تعزیه اظهار داشت: چند سال قبل قرار بود گروه ما در یکی از مجالس امام حسین (ع) اجرای تعزیه داشته باشد، اما ناهماهنگی‌هایی از سوی بانیان این مجلس صورت گرفت ، من به بچه‌های گروه گفتم برای این مجلس تعزیه اجرا نمی‌کنیم.

 

مدیر اجرایی گروه منتخب تعزیه چترود تصریح کرد: بعد از این ماجرا و در روزاول ماه محرم زمانی که خیمه امام حسین (ع) را بلند می‌کردیم، دست من بینتیرک خیمه و آبسردکن گیر کرد و انگشتانم به شدت آسیب دید.

انکوتی عنوان کرد: این حادثه گوشزدی برای من بود که نباید جلسه عزاداریامام حسین (ع) را تعطیل می‌کردم و بلافاصله به بچه‌های گروه اعلام کردم که برنامه اجرای تعزیه در مجلس مذکور پابرجاست و عصر آن روز با همان دستآسیب‌دیده به اجرای تعزیه پرداختم.

وی که به همراه نخستین گروه تعزیه استان کرمان برای اجرای مجالس مختلف بهکشور عراق سفر کرده است، بیان داشت: مردم عراق هرچند که زبان فارسی را به خوبی نمی‌دانستند، اما با اجرای ما تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و استقبال بسیار خوبی از اجرای تعزیه داشتند.

انکوتی افزود: زائران ایرانی در کربلا هم از برنامه‌های گروه تعزیه کرمان بهره بردند و تعزیه‌خوان‌هایی هم که از دیگر استان‌ها اجرای ما را مشاهدهکردند به ما گفتند که هنرمندان کرمانی راه را برای حضور دیگر گروه‌ها درکشورهای مختلف باز کردند.

وی ابراز داشت: ‌هنرهای بسیاری وجود دارد، اما تعزیه هنری برای عزاداری امام حسین (ع) است که وادی خوبی برای حضور جوانان به شمار می‌آید.

انکوتی با اشاره به اینکه تعداد زیادی خواننده تعزیه در کرمان حضور دارد،تصریح کرد: ما با کمبود هنرمند در حوزه موسیقی تعزیه مواجه هستیم به طوریکه تمام گروه‌ها به صورت همزمان نمی‌توانند به اجرای برنامه بپردازند وباید مدتی صبر کنند تا وقت موسیقی‌زن‌های تعزیه آزاد شود.

 

درآمد موقوفات تعزیه در چه زمینه‌ای خرج می‌شود

وی با اشاره به اینکه حمایت از هنر تعزیه در استان کرمان به نحو شایسته‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بابیان این موضوع که حوزه هنری متولی تعزیه است، اجرای برنامه‌های مرتبط بااین هنر را موازی‌کاری می‌داند.

انکوتی افزود: انجمن تعزیه در استان کرمان راه‌اندازی شده است، اما باتوجه به اینکه متولیان این انجمن از تعزیه‌خوانان نیستند، هنرمندان تعزیه توجهی به این انجمن ندارند.

وی با بیان اینکه انجمن تعزیه کرمان حتی یک اتاق هم در اختیار ندارد،تصریح کرد: این انجمن به دنبال تشکیل انجمن تعزیه ایران تشکیل شد.

وی اذعان داشت: حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته‌های مختلف از جمله موسیقی و تئاتر به صورت مشترک فعالیت می‌کنند، اما در موردتعزیه معتقد به موازی‌کاری هستند.

انکوتی ابراز داشت: با توجه به اینکه تعزیه جنبه عزاداری برای امام حسین(ع) را دارد، مردم مؤمن استان کرمان در مناطق مختلف موقوفاتی را برایاجرای تعزیه انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان هیچ حمایتی ازگروه‌های تعزیه در این خطه ندارد، گفت: نمی‌دانم این نهاد درآمد موقوفاتعزاداری را در چه زمینه‌ای هزینه می‌کند.

 

تعزیه، ناله و فغان مردمان دل‌سوخته است

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان که پژوهشی را در مورد مراسم آیینی مذهبی تعزیه از دیدگاه مردم‌شناسی انجام داده است، در گفت‌وگوبا خبرنگار فارس اظهار داشت: برپایی آیین‌های مذهبی به ویژه هنرتعزیه‌خوانی که مربوط به سوگواری امام حسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(س) است در تاریخ این سرزمین برخلاف فراز و نشیب‌های متاثر از جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان همواره مشاهده می‌شود




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ

عاشق آقا و مولا ابوالفضل (ع) و دنیا هیچ ارزشی ندارد.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 296802